Svarta blad på tuja Brabant.

Hej! Vi planterade en tuja brabant häck för 3 år sedan. Krukodlad och då ca 80 cm hög. Nu är häcken över 2 m hög och har fått inslag av svarta blad lite här och där. Har läst om svampsjukdomen som kan drabba tujor. Upptäckte det svarta i höstas. Är det kört för häcken eller finns det hopp?
Den ser frisk och normal ut för övrigt. Med vänlig hälsning, Johan

Kommentarer

  • Ursäkta detta sena svar då det är mycket som pågår i trädgården. Beträffande sjukdomar och skadeangrepp rekommenderar vi att kontakta Fritidsodlingens Riksorganisation https://for.se/tradgardsradgivning/ då de har en mycket god kunskap och erfarenhet i detta.

    Varma hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent