Svamp på död björk

Hej!
Jag har i trädgården en gammal björk, som successivt karats, då den inte verkat frisk.
Nu återstår endast 2 m av det nedsågade döda trädet.
Plötsligt har stammen blivit helt översållad av svamp.
Bilder bifogas.
När det idag har varit varmt kan man tydligt se hur sporerna yr i solskenet.
Vad är det som växer på den döda björken?
Är svampen giftig?
Vågar jag plocka vinbär från en buske helt nära?
Finns det en risk att sporerna tar fäste i en frisk björk i närheten?
Kan jag göra något innan den blir nedsågad?
Tacksam få höra från er?
Med vänlig hälsning
Ingela Blomgren

Kommentarer

  • Tag närbild på såväl över- som undersida så är det kanske möjligt att artbestämma.
    I vart fall är det ingen art som är aggressiv mot friska träd så du behöver inte känna stor oro för närstående björkar. Om du måste beskära björkar är det ytterst viktigt att detta sker på rätt sätt om de skall hålla sig friska.
    Svampen på bilden är möjligen korkmussling, men jag behöver som sagt en bättre närbild.
    Pedagogen svarar