Svamp i jorden?

HejJag har fått något som jag tror är svamp i gurkodlingen i växthuset. Det började som en gul sörja men nästa dag hade den bytt färg och blivit grå. Jorden i bänken är en blandning av köpejord och kompostjord. Jag har även grävt ner bokashi i jorden.
Svampen eller vad det är kryper även upp på gurkplantans stjälk.
Bifogar två foton. Det första gula taget på kvällen 21/6 och det andra grå på morgonen 22/6. Obs. Det övre fotot är taget morgonen 22/6.

Kommentarer

  • Hej Göran,

    Detta ligger lite utanför vårt kompetensområde, men jag tycker det ser ut som en slemsvamp (myxomycet) som försöker fly och sedan sporulera.

    Kolla gärna vidare med Botaniska analysgruppen (https://www.botaniskanalys.se/).

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent