Svamp i jord och elefantöra.

Vad är det för svamp? Är den giftig?

Kommentarer

  • Hej Sofia. Svampen är lite för lite utvecklad för att jag skall kunna se på bilden vad det är. Vad har du för jord? Är det egen kompostjord eller köpejord?
    Kan du ta en ny bild när den slagit ut lite mer?
    Det kan annars vara bra att pilla bort okända svampar om man har småbarn i huset.
    Pedagogen svarar
  • Hej!
    Det är köpejord. Har tagit ett kort när den slagit ut. Nu är den död och jag ser inga mer svampar.
    Mvh Sofia
  • Oj, intorkad och skrumpen så det är ändå svårt att se, men jämför jag de bägge bilderna, kollar färg samt den lite fjälliga foten samt tofsarna på den outvecklade hatten skulle jag GISSA på tofsskivling av något slag (googla på Pholiota och jämför bilder!) MEN för att vara säker skulle jag behöva kolla sporer eller fråga mykologiexpertisen på Botaniska institutionen. Tosfskivlingarna (om det nu ÄR en sådan) är inte giftiga men ofta väldigt bittra eller beska i smaken. de växer på ved, ofta på stubbar men ibland på vedbitar i till exempel kompostjord. Min första tanke var svaveltofsskivling som jag själv har hittat just så. Den är hiskeligt bitter så ingen risk att nåt barn äter den. På trästubbar kan de bli ganska stora och väldigt vackra.
    Pedagogen svarar
  • Hej!Jag ser nu att jag fått svamp i min elefantöra och googlade runt och kom in här! Jag har haft min elefantöra i samma jord länge och det är köpejord. Vad tror du detta kan vara för svamp och vad gör jag? Är det något dåligt för min elefantöra? Växten mår väldigt bra för övrigt som ni ser på storleken😄 tacksam för hjälp!
  • Svampen är svår att identifiera från bilderna. Du kan möjligtvis höra med mykologer på Botaniska institutionen.
    Ser möljigtvis ut som någon bläcksvamp. Se om den svartnar och blir mer eller mindre flytande i skivorna vid mognad. Dessa är i så fall nedbrytare av organiskt material i jorden, knappast skadliga för växter utan snarare kanske nyttiga för den. Den ser ju ut att må mycket bra. Svampar fyller ju ofta viktiga funktioner som samarbetspartners för växter genom att öka växters näringstillgång mm.
    För säkerhets skull, plocka bort och släng fruktkropparna om du har småbarn eller husdjur som kan få för sig att äta dem.
    Pedagogen svarar