Stubbfräsning av nedtagen tuja häck.

Vi har en 35-år gammal tujahäck mellan våra grannar som vi ska ta ner. Häcken är ca 2,1 m hög,1,5 m bred, och bredden på rabatten ca 0,8. häcken är ca 18 m lång med asfalt på båda sidorna.
Vi hörde med en firma om hjälp av stubbfräsning och de sa att de skulle stubbfräsa 20 cm djupt.
Vi ska ha ett plank emellan våra tomter och tänker plantera perenner, lite klätterväxter typ klätterhortensia, klematis, bokharabinda och murgröna.
Mina frågor är hur djupt bör man stubbfräsa för att kunna plantera?
Om man fyller på med ny jord det man har tagit bort, kommer man ändå att behöva tänka att jorden är sur efter tujan, (vi har mycket lera en bit ner i marken).

Kommentarer

  • Hej!
    Lämpligt djup för planteringen med perenner, klätterväxter och buskar är 40-50 cm. Om ni fräser bort och gräver ur till rätt djup och fyller på med ny bra planteringsjord borde inte eventuella rester av tujorna vara något problem.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare