Stort apelsinträd

Hej!
Satte en apelsinkärna 1992, idag är trädet c 2,5 m högt, nergrävt i jorden i ett växthus, stammen är ca 15 cm och den mkt täta kronan är ca 1,5 m i diameter. Skalperar den upptill 2 ggr per år för att inte taket skall lyfta...Den får våldsamt mycket skott och det skär i hjärtat att den inte får växa fritt på höjden. Hur hård beskärning tål det egentligen?
:-) Charlotte S Helin, Halland

Kommentarer

  • Hej!
    Apelsinträd skärs på våren och tål mycket beskärning. Det är svårt att beskära kraftigt år efter år och bygga upp en fin krona utan att trädet till slut ser stympat ut. Ger ditt träd någon frukt? Citrussläktet är väldigt korsningsbenäget så om man sår en kärna blir det inte exakt samma sort, som kommer upp och blir en planta. Ibland blir det en starkväxande sort som inte ger så mycket frukt. Du kan prova att även glesa ut kronan och inte bara toppa på höjden. Det är ju kul att ha ett träd man har dragit upp från kärna även om det inte ger så mycket frukt och apelsinträd är ju väldigt trevliga. Om du vill satsa på ett lägre och fruktbärande träd av en viss sort så får du börja med en vegetativt förökad planta, alltså från stickling istället för frö, av en mer svagväxande och fruktgivande sort. Du kanske kan odla upp ytterligare ett apelsinträd och parallellt ha båda och kanske på lång sikt byta ut nuvarande om det blir alltför ohanterligt?
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Jag har ett apelsinträd som blommade första gången sommaren -21 och efter det blev det frukter. De hänger fortfarande kvar men nu har kärnorna börjat gro och det kommer ut skott genom skalet.
    Jag undrar om ni vet hur det kan bli så?

  • Hej, fröet har grott inne i frukten, vilket händer ibland hos de flesta frukter, t ex tomater. Det ser ju festligt ut, grattis!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej! Vi köpte ett apelsinträd med frukter av en person som ville bli av med det. Han hade haft det i ett par år. Vi satte det på vår altan som är 14-15 grader och väldigt ljus. Det är 3 veckor sedan och nu senaste veckan tappar den massor med blad. Troligtvis kommer det bli helt kalt. Kommer trädet att klara sig? Bladen är inte vissna utan gröna och fina. Dessutom hade trädet 5 frukter. 2 av dem stora (klara). Dessa har trillat ner av sig själv och nu sitter 3 mindre kvar. Mannen som haft trädet hade ätit 6 Apelsiner från trädet under året. Det var så fint och nu ser det hemskt ut. Finns ngt att göra? Kan man äta frukten som trillat av sig själv eller det är ngn sjuka på trädet? Har haft citronträd för många år sedan och de fick jag sjuka på med klibbiga blad. Fick inte bukt med detta så jag gav upp trädet . Detta trädet har absolut ingen tendensctill ķibb på bladen tan ser helt friska ut. Tacksam för svar. Hälsningar Christel

    Christel Nilsson
  • Hej!
    Det är ganska vanligt och inget tecken på sjukdom att citrusträd tappar gröna blad på vintern. Det kan bero på före mycket eller för lite vatten och för lite ljus. Dagsljuset är inte så starkt på vintern ens i de ljusaste lägena - tillskottsbelysning och ännu svalare temperatur (5-10 grader) kan behövas för att bladen ska sitta kvar. Trädet kommer att ta sig och få nya blad till våren om bara själva växten lever. Frukten går bra att äta om den fortfarande är färsk. Det klibbiga på bladen på ditt förra träd var sannolikt ohyra.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare