Sterilt plommonträd?

Hej
Jag har ett antal plommonträd på tomten. Bland dem ett Kirke. Det har blommat i alla år men aldrig givit frukt. Jo, en gång för 5-6 år sedan hittade jag 1 (ett) plommon i trädet. För två år sedan komplettetade jag med ett Opal och ett Jefferson. I övrigt finns det ett Victoria, Experimentalfältets sviskon, Gult Allmänt Plommon och ett par till. Kan ett träd vara sterilt? Jag ser hur fruktämnena börjar svälla lite när kronbladen skrumpnar men sedan faller de av antingen direkt eller så mörknar de fläckvis och faller efter några dagar. På de andra träden kommer en stark svällning av fruktämnet som inte inträffar på Kirke-trädet. Kan trädet som sagt vara sterilt? Ska jag avvakta tills de nyköpta träden som jag kompletterat med fått en rikare blomning innan jag vet säkert? Träden står helt nära varann.
/Peter

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Ursäkta att din fråga blivit liggande.

    Sorten 'Kirke' kräver korspollination, med det verkar du ju ha löst med flera sorter. 'Kirke' är mycket värmekrävande och de flesta plommonträd tar lång tid på sig innan de ger frukt. Så troligen har dem med något av detta att göra.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent