"Sterilisera" Jord, ohyra, virus, svamp

Hej!
Våren 2020 började jag samla på palettblad. Hade ingen erfarenhet av växter innan. Gick med i diverse olika grupper för palettblad på Facebook och har på senaste lärt mig väldigt mycket om växter, men är helt klart novis. Nått jag stöter på inom community för palettblads samlare på Facebook och Instagram är att många kör jord i Micro eller ugn för att döda sormyggslarver och ev annan ohyra. För mig låter det hela som en ond cirkel. Döda mikrokiv, förstöra näringsämnen och på så vis försvaga växten och den drabbas då lättare av ohyra, svamp, etc. Marknaden har gått hett till och sticklingar har skickats runt om i Sverige i en rasande fart. Inom hobbyn för just palettblad så har det under 2020 cirkulerat enormt mycket ohyra och nu pratas det även mycket om svamp dm och/eller virus insv. Av det jag förstått är egentligen växter väldigt friska, men inom oss lekmän i paletbladscommunityn är sjukdom något som verkar finnas mer eller mindre hos alla och nu cirkuleras en panikartad stämning på sociala media och många slänger sina dyra samlingar i panik eller ovisshet. Vi är ändå väldigt många aktiva i grupperna runt 10.000 och det är bara de som syns på sociala medier. Jag blir genuint orolig och även över att en vår kommer och många planerar att plantera ut sina samlingar.

hur ser ni på att sterilisera jord? Hur vanligt är det egentligen med virus INSV, eller svamp DM (Downy Mildew)? Mottar gärna era spontana tankar kring det hela.

Mvh
Sofie

Kommentarer

  • Hej!
    Det är som du säjer att steriliserar man jord så dödar man allt mikroliv - dåliga såväl som bra mikroorganismer, däremot finns näringsämnen kvar. Det finns olika åsikter även bland trädgårdsmästare - vissa tycker det är bra med sterilisering, men det finns absolut nackdelar med livlös jord. Sorgmyggor är främst ett problem vid sådder & nyrotade sticklingar då rotsystemen är svaga och kan bli uppätna. Större plantor klarar sig i allmänhet bra, man kan låta dom torka upp ordentligt mellan vattningarna och ha gula klisterfällor i krukorna. Upptorkning mellan vattningarna motverkar även svamp. Om det är rotsystemet som är sjukt kan man ta nya sticklingar. Utplantering är inget större problem - viss ohyra försvinner och alla slags organismer finns redan i naturen. Angripna plantor kan sättas med visst avstånd från friska.
    Virus finns i hela plantan och kan spridas via insekter - viktigt att inte ge vidare angripna sticklingar. Vid konstaterat sjukdomsvirus skall plantan slängas i soporna eller brännas - inte komposteras.
    Sammanfattningsvis är virus det som är allvarligt, resten går att komma tillrätta med genom rätt skötsel utan att slänga plantor (eller sterilisera jord).
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare