Stammen går av på tomaterna

På några av mina tomatplantor har stammen förtvinat längst ned, precis ovanför jorden. Plantan böjd därför och dör långsamt. Vad beror detta på? Sjukdom? Skadedjur? Ser inga flugor eller löss på plantan.

Kommentarer

  • Hej!
    Det är troligen rothalsröta som drabbat din tomatsådd, kan tex bero på att det varit för blött, för kallt eller stillastående luft. Det är dock stor chans att du kan rädda plantorna genom att plantera om allihop djupare i var sin större ren kruka med ny planteringsjord. Ta av nedersta bladparet och sänk plantan så att nästa bladpar hamnar i nivå med jordytan. Tryck till jorden försiktigt så jorden sluter tätt runt stammen och vattna. Låt därefter torka upp lite mellan vattningarna.
    Lycka till!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare