Stallet

Hej! Jag forskar kring Änggården och hur det var förr. Jag har en fråga angående en byggnad som ni inte (vad jag kan se) beskrivit som ni ju gjort med övriga byggnader. Stallet som finns idag, har det funnits här sedan tiden innan Botaniska kom till? Jag hittade en bild på ett stall som låg där det nuvarande ligger men det har annorlunda fönster (modernare än de som finns nu och som kanske är original). Ät det samma stall med tanke på att det ligger på samma plats? På fotot finns en häst som jag antat är Fingal. Det är ett färgkort så jag antar att det är från slutet av 50-talet eller början oå 60-talet. Husen i bakgrnded har en annan färgsättning då mot nu (ljusgula). Jag undrar också om Stolpboden har funnits här sedan tiden innan Botaniska eller om det flyttats hit senare? Tacksam för svar. Vi är några som diskuterar detta och söker svar. Har ni möjligtvis någon info där man kan komma och läsa själv och ta reda på svaren eller finns det kanske någon info någon annanstrans på nätet ni kan hänvisa till?  Eller kan någon svara direkt? Eller vart ska jag vända mig? Tack på förhand. /Jane

Kommentarer

  • Hej,

    Båda byggnaderna kom till trädgården efter att den anlades. Stolpboden är en gammal visthusbod. Det är tyvärr allt jag vet. Stadsmuseet kan ha information.