Spirean har tagit över naturtomten - hur få bort?

Hej,
Vi har precis köpt ett fritidshus som har spirea på (nästan) hela tomten (flera hundra kvm) - främst på "naturtomtsdelen" . Förra ägaren har gjort ett hästjobb med att försöka begränsa den men bara lyckats delvis.
Har ni några tips hur vi ska kunna gå tillväga för att fortsätta med utrota den?
Hur sprider den sig främst (frö, rot eller också växtdelar)?
Tack på förhand för tipps,
Manuela

Kommentarer

  • Hej
    Lite svårt att veta vad som skall göras då jag inte vet exakt vilken art av spirea som du har men min gissning är att det är någon typ av klasespirea som sprider sig väldigt framgångsrikt med rotutlöpare vilket medför att när man försöker gräva bort den så riskerar man att dela rötterna undermark och de som blir kvar kan bli nya plantor. Mitt tips är att försöka gå på den med något ogräsmedel typ Roundup som går att köpa i vanlig trädgårdshandel då de är riktigt jobbiga att försöka eliminera genom uppgrävning om man inte är en ägare till en grävmaskin.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Tack för svar mitt på sommaren! Ja, jag tror det är någon orm av klasspirea.
    En tilläggsfråga: Jag har försökt undvika Roundup för insekternas skull (men använder det naturligtvis om det inte finns någon annan lösning) och undrar om trädgårdsättika är bättre för insekterna och om det också kan funka?

    Mvh, Manuela
  • Hej igen
    Vet inte ifall det är någon skillnad med ogräsättika och insekter. Ett tips kan vara att trimma ner all spirea och vänta till de nya skotten med nys friska blad slår upp så kan du angripa dem istället för hela busken med blomställningar m.m.

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent