SPINDELLILJA – Hymenocallis speciosa sk äkta spindellilja på rot/knöl

Liljan har funnits hos mig i snart tre år. Har inte blommat ännu. Liljan växer kraftigt och har flera utskott. Tyvärr visar bladen tecken på ohälsa, se bilder. Jag vill gärna rädda den fantastiska liljan, men hur, vet ju inte om det är rotsjukdom, skadeinsekt eller annat...
Tacksam för alla råd tips, kunskap...

Kommentarer

  • Hej Marie!
    Det är väldigt svårt att säga specifikt vad som orsakat de olika skadorna. Men det finns flera möjligheter och jag tror inte att det finns enbart en förklaring. Det kan röra sig om både mekaniska skador och kvalster- eller mer troligen svampangrepp. De röda skadorna beror med största sannolikhet på rödbränna. Det orsakas av svampen Peyronellaea curtisii och är dessvärre svårt att bli av med. Den förekommer emellanåt redan i plantskolorna på lökar av arter ur familjen Amaryllisväxter och säljs därför redan infekterade. Så det är inte alltför ovanligt att man stöter på detta. Lökarna kan bli lite medtagna men dör generellt sett inte av dessa angrepp. Blomstjälkar kan få röda stråk längs med sidan som kan leda till att stjälken böjs och kan sedermera leda till att stjälken förvrids eller t.o.m. går av.
    En annan ohyra som kan ge röda skador är narcisskvalster (Steneotarsonemus laticeps) och inte heller dessa är lätta att bli av med. De är väldigt små (upp till 0,25 mm) så de är svåra att upptäcka, de befinner sig dessutom mellan lökens lågblad (lökens olika skikt) vilket gör det än svårare att diagnosticera. Man får skära upp en lök och kolla efter bruna skador och leta med lupp efter dem. En behandling mot dessa är ett varmvattenbad där man ska hålla en jämn temp. på 43°C i fyra timmar, denna är dock fokuserad på lökar som går i vila och därmed inte lämpad mot din Hymenocallis.
    Men jag tror att det i ditt fall handlar om rödbränna. Har man andra växter ur familjen Amaryllisväxter som man är rädd om och som man inte vill ska smittas kan det vara en bra idé att göra sig av med en smittad planta eller åtminstone hålla dem ordentligt åtskilda. För att minska spridningen från angripna växtdelar så kan man avlägsna dessa, såväl blad som yttre lågblad där angreppen kan vara som störst.
    En behandling mot rödbränna är ett bad med en 1% lösning med väteperoxid under 1 timma. Du kanske inte helt blir av med svampangreppet men kan i alla fall mildra det när det är som värst. Vill du prova att behandla så skulle jag råda dig att göra ett försök med en liten barrotad lök, du kan även skära tillbaka bladverket något för att minska bladmassan om det underlättar. Efter behandling får du plantera upp den och ställa den frånskilt från övriga lökar och senare utvärdera resultatet. Detta kan sedan upprepas vartefter. Om det inte handlar om en allt för stor kruka kan hela krukan senare sänkas i ett bad. Väteperoxid hittas i 3% eller 30% lösning på vissa apotek. Var noggrann med att skydda ögon och hud vid användning då det har en brännande verkan.
    Men du kommer högst troligen inte att förlora din Hymenocallis i rödbränna. Hoppas du får ordning på din planta!
    Med vänliga hälsningar
    Oscar Björn
    Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent