Spegeldammen

Jag undrar om det var guldfiskar som de vuxna sa runt 1950. Idag läste jag att det var karpar (rödaktiga på bilden)
Jg undrar också om det då runt 1950 också var näckrosor planterade i krukor i dammen och om skulpturen Najaden stod på samma plats som nu?

Kommentarer

  • Hej!
    Roligt med historiska frågor!
    Enligt vår mest fiskkunnige medarbetare fanns det guldfiskar i Spegeldammen på 1950-talet och möjligen några enstaka rudor, som inte syntes så mycket. Karparna har kommit först på senare år.
    På gamla foton syns näckrosor, vi vet inte hur dom var planterade, de växte på hela botten men kanske ursprungligen stått i stora krukor.
    Carl Milles skulptur Najaden gjordes 1916 och kom till sin placering i Spegeldammen 1931.
    Hälsningar Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare