Sorbus insignis

Köpte för några år sedan en rönn i er trädgårdsbutik. Förstod det som att den var ur era samlingar. Som jag minns det hade det svenska namnet antingen Tibet eller Himalaya i sig, men jag tror att det latinska artnamnet var Sorbus insignis. Jag bor i Uddevalla. Trädet har hankat sig fram under fem års tid, men efter den senaste vintern har det skjutit i höjden. Har ni några Sorbus insignis i era samlingar? Hur bör den skötas? Anders

Kommentarer

  • Hallå
    I trädgården på botaniska har vi haft en insamling av Sorbus insignis som bestod av tre individer. Tyvärr har alla dött och finns inte kvar vilket är synd och något som vi bör fixa. Därför känns det roligt att höra om ditt träd. Just Sorbus insignis bör kunna erbjudas en lång men fuktig växtsäsong vilket gör att den kräver goda markförhållanden då den inte vill uppleva torka. Däremot är den van med en lång växtsäong för att hinna mogna av inför vintern så därför är det viktigt att plantera den i en miljö som är varm och skyddad långt in på sensommaren. Den är svår men lyckas man att komma förbi de första åren, så att de etablerat sig väl så har man större chans att få en långsiktig utveckling.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent