Solros

Hej!Jag fick en solros igår i present, fick rådet att plantera den ute.Men har några funderingar:
  • Ska det vara där det är mycket eller lite sol?
  • Äter rådjur solrosor? (om svaret är ja: Hur förhindrar jag), vi har nämligen rådjur, och dem äter ALLT :/
  • Kan jag använda ”vanlig” jord, eller ska jag använda en annan sort?
  • Ska den ha något stöd, har för mig att solrosor kan bli höga

Det är dem jag kommer på nu… återkommer om jag kommer på något mer ?

Kommentarer

  • Hej!
    Solrosen trivs bäst på en ljus och solig plats. Rådjur undviker solrosornas sträva blad om det finns annat att äta. Vanlig trädgårdsjord går bra, grepa igenom platsen där du vill plantera och ta bort gamla rötter från andra växter och ogräs - fyll på med planeringsjord om det verkar behövas. Tryck till runt rötterna och vattna ordentligt vid plantering. Gödsla med naturgödsel enligt doseringsanvisningar. Vissa solrosor är låga och vissa blir väldigt höga, stöd med en bambupinne och garnsnören bakom stjälken (så växten syns mest istället för bambupinnen), byt till högre pinne om den fortsätter växa. När blomman utvecklas blir den inte så mycket högre.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek/trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent