Sökes: Polygonum cuspidatum

Det finns många underarter till parkslide. Jag försöker få tag på ett exemplar eller en bit rot av polygonum cuspidatum, då den har mycket speciella och intressanta medicinala egenskaper mot bl.a. borrelia. Jag vill odla den på balkongen. Är medveten också om dess invasiva natur och skall vara oerhört försiktig med den.

Kommentarer

  • Hej Alice,

    Polygonum cuspidatum är inte en underart till parkslide utan ett av många vetenskapliga namn (en synonym) på arten parkslide, Reynoutria japonica. En annan synonym på arten är Fallopia japonica. Parkslide är lätt att få tag på, men svår att odla på balkongen, och den bör förstås inte odlas i trädgården, även om formellt regelverk ännu saknas.

    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent