Små ljusbruna fläckar på bladen på mitt ödesträd

Fläckarna är både på fram och baksida

Kommentarer

  • Hej! Det ser inte ut som typisk insektsskada, mer som mekanisk skada eller bränna. Om nytillväxten ser OK ut är det nog ingen fara, ta bort det som ser fult ut och sköt om plantan med vattning och näring. Vattna inte på bladen när de är solbelysta. För säkerhets skull - kolla i lupp efter små avlånga kryp, möjligen skulle det kunna vara trips.
    Lycka till!

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Ödesträd har inte tappat sina blad.
    Skall jag nu ta bort de skadade bladen?
    Kan jag ställa den en 1 meter från fönstret?
    Den är rätt så stor så den får inte plats på fönsterbrädan.
    Nu står den på en låg pall 0.5 meter från fönstret.
    Jag vattnar lite åt gången var annan dag.
    Vänligen
    Lotta Fedeler

  • Hej!
    Ja, ta bort de värst skadade bladen. Dubbelkolla med förstoringsglas att det inte sitter några pyttesmå avlånga svarta eller randiga kryp (trips) på bladens undersida. Fläckarna på bladet som du skickade bild på såg inte riktigt ut som det men kolla för säkerhets skull. Det är lite svårt att avgöra på foto.

    Ödesträd tål att beskäras ganska hårt på våren, det är normalt att de tappar lite blad och blir risiga på vintern. Rankorna kan bli väldigt långa.

    Om man har möjlighet mår ödesträd bra av att ha det svalare på vintern, och då minskas vattningen in. Under vår och sommar när tillväxten är stark vill plantan ha rikligt med vatten och näring, men inte stå blöt. Det bästa är att känna med fingret i jorden och därefter avgöra om man skall vattna eller inte. En metod är att vattna igenom ordentligt och sen vänta med att vattna tills jorden börjar torka upp.

    En meter från fönstret låter bra nu under vår och sommar, till vintern är det bra om den kan stå så nära fönstret som möjligt för att få mesta möjliga ljus av det lilla som finns.

    Det kan vara snyggt att leda upp rankorna på trådar eller pinnar, kanske fästa i gardinstången om det passar.
    Ödesträd är jättefina krukväxter som inte är så vanliga nuförtiden.

    Lycka till!

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare