Slokande träd efter flyttning

Har ett Salix Helvetica prydnadsträd som vi var tvungna att flytta på i söndags. Nu slokar hel trädet och ser ut att dö. Vad kan jag göra?

Kommentarer

  • Det är bara att vattna. Se till att bibehålla fukt i marken (inte blött så det står kvar i ytan) så att kvarvarande rötter har möjlighet att förse växten med vatten.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar. Vi har vattnat rejält men det verkar inte hjälpa. När vi flyttade trädet grävde vi först den nya gropen, tog till rejält i storlek och fyllde den med en blandning av planteringsjord och lite kogödsel. Vattnade i gropen innan trädet sattes ner och även efteråt. Har sedan vattnat varje kväll, och marken är fuktig. Bifogar två bilder så du kan se hur det ser ut. Bladen har som skrumpnat ihop och det ser verkligen torrt ut. Vet att det egentligen är fel årstid att flytta ett träd men blev tvungen. Är det risk att det har dött eller kan det ta sig igen? Kanske släpper bladen och återkommer nästa år? Hur stor är risken att man vattnar för mycket?
    Hälsningar
    Annika

  • Hej igen,
    vi har beskuret trädkronan samt placerat en vattensäck som hela tiden har fyllts på sedan 4 dagar tillbaka. Nu är trädet och bladen helt bruna samt den lilla spireabusken. Känns inte som om det går åt rätt håll. Kan vi göra något mer?
  • Fortsätt vattna men kanske inte varje dag. Låt det vara fuktigt men inte blött. Plantan kommer att bryta nya skott en bit ner och när det sker kan du beskära de döda delarna ovanför de nya skotten. Du får helt enkelt vänta och låta plantan etablera sig i lugn och ro. Lycka till!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent