Släkt kalk?

Hejsan! Har köpt 10kg säck Nordkalk släkt kalk som jag skall använda till att bekämpa fruktträdskräfta på mitt äppelträd och även krussjukan på mitt persikoträd.

Nu blir det mycket kalk över i påsen så min fråga är kan man använda detta på gräsmattan för att höja pH? Vilka proportioner skall jag i så fall blanda

Kommentarer

  • Hej!
    Det är inte vanligt att använda släckt kalk på gräsmattan och vi har inte erfarenhet av detta utan använder kalkmedel avsedda för användning i trädgården. Du kanske kan prova att strö ut ett mycket tunt ickekompakt lager släckt kalk på en liten yta och se hur gräsmattan reagerar. Kalka i så fall vid regn eller vattna efteråt. Allra bäst om du kontaktar Nordkalk och hör vad dom rekommenderar med sina produkter.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare