Skydd mot vildsvin

Hej,
Jag fick bara en tanke kopplad till att många spannmålsbönder har bekymmer med vildsvin i sina åkrar.
Finns det någon lågväxande, tätväxande växt med kraftiga rötter som inte vildsvin gillar att ge sig på, som skulle kunna planteras direkt utanför inhägnader till åkrar?
En växt som kan vara ett tips till dessa bönder och andra som är besvärade av vildsvin.

Bästa hälsningar
Hans
Medlem i Botaniskas vänner

Kommentarer

  • Hej!
    Det finns uppgifter på att en tät och taggig hagtornshäck kan stå emot vildsvin, men dessa har tjock päls och hud så det är ingen garanterad metod. Häcken måste vara helt utan svagare partier för att det skall kunna fungera. En nyplanterad häck har en lång etableringstid och är inte tät förrän efter ett antal år. Kraftigt viltstängsel avsedd för att stå emot vildsvin är en säkrare och billigare metod, som ger effekt direkt, vilket ofta är en nödvändighet för yrkesmässiga odlare.

    VÄN-liga hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare