Skrapmärken vid träd

Hej!

Denna fråga gäller Änggårdsbergens naturreservat men som jag förstår det är det ni som förvaltar det också så jag chansar på att ställa frågan här, om det är fel får ni gärna tipsa vart jag kan vända mig : )

Detta såg jag när jag gick i Änggårdsbergen för några dagar sedan:
Vid roten av tre mindre träd (diameter ca en decimeter) hade någon djur skrapat i marken så att det bara syntes jord nedanför på en yta av kanske fyra decimeter ut från trädet. Det var tydliga skrapsår i jorden men det var bara ytligt (max någon centimeter ner).
Och det mest speciella var att den skrapade ytan var smalast vid roten till trädet och blev bredare ju längre ut det var det var, så det var kanske en decimeter brett vid stammen och tre där det tog slut. Vet ni vad det kan vara för djur som gör sådant? Har tyvärr ingen bild på det hela.

Mvh / Mikael

Kommentarer

  • Nu blev jag väldigt nyfiken!
    Bra om du kunde skicka mig en specificerad platsbeskrivning så går jag upp och tittar!
    Rådjur kan sparka upp rejäla blottor, och faktiskt även koltrast (!) och en del andra i sin jakt efter ätbart, men eftersom vildsvin förekommit i området vill jag gärna kolla om det kan uteslutas.
    Intressant skulle vara att veta vad det var för trädart. Som sagt specificera platsen så skall jag ta mig en titt!

    Pedagogen svarar
  • Hej igen!

    Jag vaknade upp risig idag annars hade jag gått dit och tagit bilder och koordinater men det får tyvärr vänta tills jag är bättre.

    De tre ställena jag såg det på var lite utspridda men ändå hyfsat nära varandra. Jag skulle kunna rita in det ungefär på en karta och skicka här om du vill (om det finns risk att det försvinner innan jag kan gå dit igen). Det finns dock risk för felmarginal då. Vad tycker du är bäst? 😊
  • En enkel vägbeskrivning räcker. Jag tar en titt kring lunch om jag vet platsen.
    Pedagogen svarar
  • Ok! Det är väldigt svårt att säga då det var en stor yta jag rörde mig över. Men från att ha kommit ut vid bebyggelsen vid Eklanda hage gick jag upp på höjden västerut och gick tills jag kom till kanten av berget och sedan gick jag längs kanten hela vägen till utgången ur området vid Axlemossen vid höger mot Högsbo.
    Jag skulle säga att skrapmärkena var under den första tredjedelen av den rundan och jag minns det inte som att det var så nära kanten. Zoomar in på kartan på länken nedan skulle jag gissa att det var runt där det står "Brattås". Koordinater skulle kunna vara runt 57.657358, 11.952878 eller 57.656623, 11.955904 eller 57.658994, 11.951118 men jag är klart osäker som sagt. Lycka till och låt mig veta om du hittar något : )

    https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=f7055495ff9549ca8c1377966628f9ca&customquery=NV%20VicNatur%20Naturreservat,NVR_ID=2000801
  • OK. Nu hann jag inte innan helgledigheten. Skall ta en titt nästa vecka om jag hittar spår i det området. Det kunde vara spännande att kolla upp. Området har ju ett rikt djurliv och flera djurspår kan stämma in på din beskrivning. kolla gärna igen och skicka bilder. God helg!
    Pedagogen svarar
  • Hej igen!
    Nu har jag varit ute idag och försökt gå samma runda som jag gick när jag såg skrapmärkena. Jag hittade ingen som var exakt som de jag såg då men det på den bifogade bilden kommer närmast. Skillnaden mot de jag såg var att det var helt barskrapat så att det bara syntes jord och ingen växtlighet, samt att skrapet gick ända fram till stammen och att det (som jag beskriver ovan) var tydligare i formen. Bifogar också en skärmdump där du kan se vart denna bild togs.
  • Jo det är OK att ställa frågan här, oavsett vem som är förvaltare av den delen av Änggårdsreservatet. Botaniska ansvarar för Göteborgsdelen, Mölndals kommun för södra delen. Och jag har svarat på den här typen av frågor under fyrtio års tid så jag har viss vana av djurspår och tror jag har kläm på vad du hittat:
    Ingen av dina bilder tyder på annat än att det är rådjur som krafsat med sina klövar. Vanligt att de blottlägger fläckvis på det där sättet. Vildsvin river upp på ett annat sätt, och fåglar ger inte så avskrapade ytor.
    Pedagogen svarar