Skötselråd

barken på ett päronträd har lossnat runt hela stammen. Trädet verkar leva och kom med både skott och frukt i höstas. Dock något färre skott än vanligt. Kan trädet överleva? Kan jag göra något? Vira någon väv runt stammen?

Kommentarer

  • Hej

    Skulle behöva se bilder på skadan för att kunna uttala mig - hoppas det går att ordna.

    Tacksamma hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hur skickar jag bilder? Hittar inget sätt. MVH

  • Hej,

    Det verkar bero på vilken webläsare du har. Explorer verkar inte fungera, däremot tex Safari och Edge. Det ska komma upp ett gem och en bildikon i ndre vänstra hörnet i textrutan. Jag ska fråga leverantören men om du har möjlighet så prova en annan webläsare.

    Med vänlig hälsning, Agneta Green
  • Hej Agneta.
    Google Chrome verkar fungera. Bifogar bilder på den avbarkade stammen på päronträdet. Hur kan det komma sig att trädet trots detta verkar leva?. Hjälper det om jag virar stammen med ngn sorts väv? Var får man i så fall tag på sådant material?

  • Hej
    Tack för bilderna. Det ser onekligen ut som att päronträdet sett sina bästa dagar och jag skulle varmt rekommendera att plantera ett nytt i trädgården för att försäkra sig om att ni får njuta av päron även i framtiden. Det hjälper nog inte att vira något runt stammen som saknar bark, och anledningen till att den fortfarande lever är antingen att det finns några få ledningskärl som kan transporterar resurser från rot till krona. Det kan även vara så att den lever av lagrade resurser i veddelar oval mark men som kommer ta slut och då kommer trädet inte kunna vegetera längre.

    Hoppas detta gav svar på din fråga
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent