Skador på blommor

Hej! Jag har märkt att det har blivit hål på blombladen på många av mina blomplantor, bland annat Zinnia. Jag har bifogat bilder på växterna. Vet ni vad det skulle kunna vara för skadedjur? Finns det något effektivt och naturvänli
Med vänliga hälsningar, Oskar Melander

Kommentarer

  • Hej!
    Det ser ut som snigelskador. Snigelfritt / Ferramol Snigel Effekt är medel som är tillåtna i ekologiska odlingar. Det aktiva medlet är järnfosfat och det förekommer även i naturen. Sniglarna lockas till medlet och när de ätit av kornen upphör de att inta föda och dör. Medlet kan strös ut i rabatten eller läggas i små sk snigelbarer - gröna lådor med lock som hindrar fåglar att äta upp medlet och att det löses upp av regn. Andra metoder är att sätta upp snigelbarriärer av metall eller att helt enkelt plocka och döda sniglarna för hand.
    Att odla i upphöjda bäddar, undvika planteringar invid buskage och hålla rent från förmultnande material minskar problem med sniglar.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare