Skadedjur på ros

Vi har hittat något som liknar stora, uppsvällda sköldlöss på vår klätterros, med många år på nacken. De sitter vid alla tillväxtzoner, myrorna är på dem, och rosen vissnar och dör bit för bit. Är detta sköldlöss, och finns det något sätt att rädda rosen när angreppet är så massivt? Hur bör vi agera?
Linnea Åshede

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga! Vi rekommenderar att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp. De har mycket god kunskap om sjukdomar och skadeangrepp. Deras rådgivning hittar du via denna länk: www.for.se/tradgardsradgivning

    Vänliga hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent