Skada på tallens bark

Hej! Vid markberedning på vår tomt i Dalarna har två av våra tallar fått dessa skador på barken. Behöver vi oroa oss? Reparerar trädet detta själv eller kan vi hjälpa till att skydda dessa skador?
Med vänlig hälsning, Kenneth

Kommentarer

  • Hej

    Trist med skadorna men låt trädet själv försöka läka dessa sår - gör inget! Är trädet i övrigt vitalt kommer den valla över dessa skador, men håll uppsikt kring hur helhetsintrycket av trädet utvecklar sig, ifall det de kommande åren börjar få större döda partier i trädkronan etc.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent