Ska man odla arter som kanske blir invasiva i framtiden?

Hej,
Lyssnade på Odla med P1, om framtidens träd bl a, och där nämns att fjärilsbusken kan komma att bli invasiv/ sprida sig i framtiden i Sverige. Jag är ju sugen på att odla den och andra torktåliga växter, men ska jag välja bort vissa arter? Har ni nån förteckning över detta? Eller ska jag passa på medan det är tillåtet?
​Vänligen!

Kommentarer

  • Ingen enkel fråga, svaret beror bland annat på var du bor. Men de arter du definitivt ska undvika att odla finns här:
    https://rapportera.artfakta.se/eftersokta/ias/taxa?swe=1

    När det gäller arter som troligen blir invasiva i ett varmare klimat, t ex syrenbuddleja (som redan idag sprider sig i sydöstra Sverige) kan man välja nyare sorter som producerar få frön och därför är mindre spridningsbenägna än den vilda arten, eller liknande arter, t ex sommarbuddleja, Buddleja alternifolia.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent