Sjukt björkbestång

Hej
Bakom vårt hus finns björkar, stora och små, angripna av något. Klent med blad första tecknen, liksom vissa grenar lever andra är döda. Men vi upptäckte egentligen det på riktigt när det var fullt med grenar på marken överallt. Ganska kraftiga också, och när man tittar upp står typ bara en stam och några få grenar men inte några "kvistar" som växer ut från grenarna.
En del har grönaktigt mögel runt den första metern av stammen, men jag tror nog inte det är ett symptom på "sjukt"?
Vi såg först några stycken, men sen när vi kollat närmre, så är det väldigt många av björkarna som står utan kvistar, och med högar av knäckta murkna grenar nedanför..
Gick några kvarter bort, och kunde se ett par liknande björkar som verkade angripna på samma sätt...
Vad kan detta vara?
Vad kan man göra åt det?
Hur stoppar man det?
Om man ska fälla dem, vad ska vi göra med virket? kan vi elda i kaminen inne med det? kan vi lägga att komposteras, eller ska vi lämna in det på återvinningscentral och säga till att det är "sjukt"?
Vi har ett par stora björkar närmre huset, men även en rejäl sälg, de ser inte angripna ut, men hur kan vi skydda dem?

Kommentarer

  • Hej,
    Vi tror att det rör sig om algpåväxt, och att björkar släpper grenar är också helt normalt. Utifrån dina bilder kan vi inte säga att björkarna är sjuka, men
    vill du ha mer hjälp bör du kontakta en trädspecialist som kan titta på plats.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent