Sjukdom ros

Jag har en rosa ros, tror det är en Louise Odier (luktar mycket gott). Den hade i somras många svarta blad och nu är ”stammen” missfärgad. Likaså är min honungsros Helena, som bor granne mörk på stammen. Frågor: vad ska jag göra? Kan min Helena vara smittad, tyvärr från basen Isåfall...Behöver jag ta bort dem bägge? Om jag Inte kan behandla med något utan måste ta bort Louise O, kan jag då ersätta med någon annan i år eller bör jag vänta? Går det att behandla och isf hur?
mvh Birgitta Dahte

Kommentarer

  • Hej Birgitta!
    Jag rekommenderar dig att kontakta växtrådgivningen vid Fritidsodlingens riksorganisation då de är väldigt skickliga på växtsjukdomar - se länk nedan.

    https://www.for.se/tradgardsradgivning/

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent