Sjukdom rhipsalis?

Hej, Jag har köpt Rhipsalis Red Coral hos er men den ser sjuk ut. Hur kan jag rädda den? Jag bifogar bild. Tacksam för svar för jag vill verkligen behålla växten

Kommentarer

  • Hej!
    Det är väldigt svårt att säga vad som drabbat din planta. Man hade behövt kika i mikroskop för att om möjligt avgöra vad det kan vara frågan om. Därmed är det också svårt att rekommendera en specifik behandling.
    Men jag rekommenderar dig ändå att sticka om plantan och ge den en såpspritbehandling. Ta två till tre sticklingar av friskare delar av plantan. Låt snittytan torka ett par dagar. Behandla dem sedan med såpsprit (En deciliter grönsåpa och 2 matskedar rödsprit på 1 liter vatten). Låt torka på nytt och behandla ytterligare en gång innan du sticker om den i en till hälften sanduppblandad planteringsjord. Håll jorden sedan lätt fuktig. Har du tillgång till benmjöl rekommenderar jag dig att avsluta med att pudra över en liten nypa av detta då det stimulerar rottillväxt på just bladkaktusar.
    Behåll ursprungsplantan tills du ser att sticklingarna tar sig. Men klipp bort det värst angripna och ge även denna en såpspritbehandling tills vidare. Isolera den om möjligt från dina andra krukväxter.
    Hoppas du får den att överleva.
    Hälsningar
    Oscar Björn
    Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent