Sjukdom buxbom?

Min buxbom häck började redan förra året att bli gul och tappa blad. I år har det blivit värre. Jag har försökt att kontrollera om det är den sk. buxbomsjukan men jag har inte konstaterat detta. Jag ser inga varken vita eller rosa sporer på bladen och inte heller mörka/svarta streck på grenarna. Jag har lagt blad i en plastpåse men ser inte några sporer på bladen. Buxboms häcken har jag runt mitt växthus och på insidan häcken har jag rosor. Jag gödslar varje år med kogödsel och har sedan förra året varit noga med att lägga gödsel runt häcken. Vad kan det vara som häcken har drabbats av? Nu har jag spridit ut basaltmjöl runt häckens rötter och myllat ner i jorden i hopp om att detta kan stärka häcken och kanske tillföra mineraler som fattas i jorden. Jag bifogar några bilder.
Hälsningar
Ann-Charlotte Ohlsson

Kommentarer

  • Vänligen kontakta FOR (fritidsodlingens riksorganisation):
    https://www.for.se/tradgardsradgivning/
    för bästa hjälp med den här frågan.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag har varit i kontakt med FOR. Tyvärr svarar de inte på mitt mail. När jag ringer så har den personen, som sitter i rådgivningen, inte tillgång till FOR:s mail. Vederbörande kan alltså inte se mitt mail med foto. Vederbörande svarar endast allmänt utifrån min beskrivning men säger att jag kommer att få svar via mail. Om en person på FOR rådgivning svarar i telefon så är det väl självklart att vederbörande måste ha tillgång till FOR:s mail. Nu har jag pratat med Ulf sekreterare i FOR eftersom sist jag ringde så bad personen mig återkomma dagen efter för då skulle Liselott svara som har tillgång till mail. När jag ringde 9:30 svarade FOR rådgivning inte alls. Ulf hade inge förklaring till detta. Vi pratade allmänt om mitt problem. Ulf kunde se mina bilder. Det är besvärligt att få ett svar från FOR och därför mindre bra att hänvisa till dem
  • Hej Ann-Charlotte, tack för informationen. Vi får ta en kontakt med FOR så vi vet hur vi ska hänvisa. När det gäller sjukdomar på buxbom så behöver man ofta se materialet ”live” för att ställa diagnos. Du kan även kontakta botaniska analysgruppen här i Göteborg, som mot en avgift kan ställa sjukdomsdiagnos.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent