Silverpäronträd som släpper sin bark

Hej,
Mitt silverpäronträd släpper sin bark - se bilder. Det står i söderläge och har stått här i 7-8 år. Vad kan det vara? Någon nämnde svampangrepp som en möjlighet. Kan det vara vara det. I höstas hade Äpplena på Aromaspaljen som står ganska nära någon sjukdom som jag från nätet tolkade som svampangrepp ( de blev prickiga och ruttnade). Kan det ha smittat? Både äppelträdet och silverpäronets krona ser friskt ut. Tacksam för hjälp och råd. Med vänlig hälsning, Eva Karin

Kommentarer

  • Hej
    Utifrån bilderna blir jag lite förvirrrad, då det ser allvarligt ut med barken som flagnar av, men att kronan ser välmående ut. Det ända är att vänta till efter midsommar då det först då visar resultat på ifall stamskadan är allvarlig eller ifall det endast är det yttre barklagrena som flagnar och den värdefulla innerbarken inte är påverkad. just silverpäron har inte flagnande bark vilket gör att jag är rädd att det kan vara allvarligt MEN ibland toppympar man silverpäron på vanligt päron, som kan flagna med plattor som lossnar och som är helt normalt.

    Återkom i slutet av juli och berätta hur det går
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent