Silverpäron

Hej!Jag har köpt ett silverpäronträd. Jag undrar hur/om jag ska forma det. Just nu växer det grenar långt ner på stammen, men min förhoppning är att det ska bli en stam med grenar högre upp, som man tänker sig ett träd. Borde trädet beskäras eller kommer stammen växa så grenarna som är långt ner hamnar högt upp? Trädet är bottenympat.
Mvh Mia

Kommentarer

  • Hej!
    De allra nedersta grenarna kan tas bort invid stammen. Spara de översta sidogrenarna och låt toppen växa på höjden. Om några år när trädet växt till sig och det kommit fler sidogrenar kan de som då eventuellt är för lågt placerade tas bort.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare