Serbisk gran

Hej tacksam för svar. Vår serbiska gran är mellan 3 och 4 meter och växer i Surte. Den blåste omkull i stormen i höst, men vi stagade upp den och den var frisk och grön med nya skott i våras. Nu är vissa barr delbruna men på undersidan blågrön. Någon enstaka gren har tappat barren i yttersta toppen. Kan vi rädda vår gran? Vad kan vi göra?

Kommentarer

  • Hej
    Utifrån bilderna ser det inte så farligt ut. Fortsätt att ta hand om den och även nästa år vattna den vid torr väderlek och kanske ge den lite gödsel (kogödsel) eller kompostjord ovan rötterna (ca 5 cm tjockt lager) vilket hjälper den att investera i ett större rotsystem som troligen skadades och/eller begränsades när den blåste omkull
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent