Sequoia sempervirens

Hej,

Jag såg ni hade satt en sequoia sempervirens uppe i rhododendrondalen. Vad har ni tagit för åtgärder för att få den att överleva? Jag har haft uppfattningen att klimatet här är för tufft för den? Jag bor själv i kungälv och skulle vilja plantera en om jag tror den kan överleva. Jag antar att ni satte ut den när den var 1-2 meter hög, men vad har ni mer tagit för åtgärder?

Mvh Mikael Johansson

Kommentarer

  • Hej
    Vår Sequoia sempervirens var liten när den planterades ut och har i omgångar frusit tillbaka men har de senaste åren haft begränsande vinterskador och börjar nu nå en rätt fin storlek. Generellt kan man utgå att arten är tveksamt härdig men är det någonstans arten kan få en hyfsat framgångsrik utveckling så är det i Göteborgs fuktiga och svala klimat. Vill man öka chanserna till en god utveckling är mitt tips att plantera ut en så stor planta som möjligt då små (unga) plantor generellt är känsligare än äldre
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Stort tack! Här i kungälv hade vi ner till -17 grader nån natt i vintras. Jag vet inte om ni hade motsvarande inne i göteborg men det borde ju varit snarlikt. Givet det, hjälpte ni inte den på traven nått i vintras?

    Jag tittade även på några av era sequoiadendron giganteum. Den i rhododendrondalen såg betydligt mer välmående ut än både den nere vid pinetet och den nere vid sluttningen nära entreen. Några tankar om det?
  • Hej
    Trädet i rododendrondalen står skyddat och fick en gång i tiden en enorm växtbädd som den snabbt ockuperade med sitt rotsystem och med kraftig tillväxt kunde nå den storlek den har idag
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent