Schefflera

Hej! Har en schefflera som ser ut att blomma. Gör den det? Ska den klippas bort? Kan man ta skott av den? Bifogar en bild.// Nina

Kommentarer

  • Hej Nina,

    Ja visst blommar den, vilket är ganska ovanligt när man odlar den i vårt klimat, dvs som krukväxt inomhus. Njut så länge det varar, sedan kan du klippa bort blomställningen (eller om du är riktigt nördig: låt den gå i frukt och samla de mogna fröna som du planterar och får en massa nya plantor med delvis nya egenskaper). Jag vet inte riktigt vad du menar med att ta skott av den, men jo, man kan sticklingsföröka den, men om det bara finns ett toppskott så kommer den då att grena sig.

    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent