Saxifraga granulata Plena

Hej!
Fick för några dagar sedan hem beställda lökar fr er. Bl annat saxifraga granulata plena.
Hur när och var sätter jag dessa små knölar? Kan jag sätta dem i en kruka i växthuset? Om jag sätter dem ute på friland är väl risken att jag inte ser var de tar vägen. knölarna är ju så små. Vad rekommenderas?
Med vänlig hälsning,
Liselotte Hellid Hagström

Kommentarer

  • Hej!
    Saxifraga granulta är ju vår vildväxande mandelblomma - formen plena är dubbelblommande.
    I naturen växer de tillsammans med t.ex. styvmorsviol på tunna jordlager, på värmehållande klipphällar.
    Det är en typisk stenpartiväxt - uppskattar en väldränerad jord, gärna mellan stenar eller i skrevor, full sol, fritt spelrum för väder och vind - alltså utan konkurrens från andra stora, törstiga, skuggande växter.
    Sätt dem på ca 1 cm djup, 3-4 cm mellan knölarna.
    Markera platsen - knölarna är ju, som sagt, väldigt små!

    Lycka till!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent