Salvadora persica

Jag undrar om det finns växter i svenska skogar med liknande fördelar som detta träd i egenskapen som ‘’naturlig tandborste’’.
Jag har tidigare köpt dessa kvistar under namnet ‘’Miswak’’ i småbutiker.
Det hade naturligtvis varit spännande om det fanns en växt i svenska skogar som har liknande kvalitéer för munhygien.

Om inte - finns det en rimlig möjlighet att odla dessa själv i växthusmiljö?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av någon form av trädgårdsarbete eller växtkunskaper.
Tack för er tid!

Kommentarer

  • Vegetarisk tandborste... Hmm.
    Har inte någon uppgift på någon svensk växt med klar medicinsk effekt på munhygienen, utom möjligen grankåda-tuggummi, men ett flertal växter funkar utmärkt rent mekaniskt! Under min tonårstid brukade jag "glömma" tandborsten , (det blev lite min "grej"; Kennert med vegetariska tandborstar...) på scoutläger, fältbiologutfärder etc. Pröva själv att använda olika trädkvistar att "borsta" tänderna med!
    Björk, lönn, hassel, alm, kan alla rekommenderas, tuggas tills fibrerna gör jobbet med att tvätta tänderna rena. Gammal beprövad metod! Lind är spännande, då skotten innehåller mycket saponiner, tvålliknande ämnen som skummar i munnen. Är annars riktigt goda. Hägg och andra prunusarter innehåller bitterämnen som bildar blåsyra, så dem skall man vara lite försiktig med, att tugga lite är dock ingen fara: ger en aromatisk smak av bittermandel! Även björkens bitterämnen bör intagas med måtta! Idegran skall man rakt inte tugga på, då den är klart giftig!
    Annars är ju tuggandet på en fibrös stjälk av pepparmynta, anisisop, dill, kummin, spansk körvel eller någon annan kryddväxt utmärkta sätt att få en fräsch mun!

    Med tillönskan om en upplevelserik, smakfull sommar med provning av många olika vegetariska tandborstar!

    Pedagogen svarar
  • Hej, Kennert.
    Tack för riktgt snabbt svar och spännande svar!

    Nu uppstår självklart följdfrågor på allt detta.

    - Vad är det för ämnen i Salvadora persica som medicinskt har så fördelaktiga kvalitéer för just munhälsan? (förutom att de smaka gott)

    - Det finns väldigt mycket ätbart i svenska skogar, men om jag vill ha en åtkomlig och tillförlitlig källa för växter som använts inom läkarkonsten i den krokiga nordiska historien?

    - Kanske har du rekommendationer på böcker, arkiv, databaser m.m. som jag borde gräva i eller till och med en gammal kollega i rockarmen som är lite väl pigg i ämnet?

    Mvh
    Jackie

  • Nedanstående artikel om den medicinska effekten av Salvatora persica tycker jag kan vara av intresse. Det är uppenbart att buskens salttålighet/mineraltålighet gör att kvistarna kan innehålla en hel del flourider, vilket förstås kan ha samma medicinska effekt som "moderna" tandkrämer. Dessutom innehåller den ju en del bakteriehämmande subsanser, som synes i artikeln:
    https://pdfs.semanticscholar.org/331f/f25484a123b7ceee83d76d9852f9

    Jag återkommer strax med ett par tips på intressant läsning om medicinalväxter.
    Pedagogen svarar
  • Fick hem och titta i min egen bokhylla. Det finns mycket spännande litteratur som ger lite olika pusselbitar i ämnet.

    Kerstin Ljungqvist: Nyttans växter (ISBN 978-91-633-7151-6) är en bok med helt fantastisk samling information om vårt lands växters användbarhet genom historien.

    Människan och Floran, del 2 av Serien Etnobiologi i Sverige. W&W, (ISBN 91-46-17789-2) har också mycket samlad information.

    Om man har tur kan man få tag i en del äldre litteratur, till exempel C H Tillhagens Folklig läkekonst, LT, 1968
    eller faksimilutgåvor av Linnés reseskildringar (Lapplandsresan, Skånska resan, Västgötaresan, och även lärjungen Pehr Kalms Bohuslänska resa och Västgötaresa.
    Linné hade ju ett statligt riksuppdrag att inventera såväl växters användbarhet som deras tillgång. Linne´s Flora Svecica innehåller även den en hel del information om hur växter använts.
    Detsamma gäller många senare utgivna floror, till exempel:

    C F Nyman: Svenska växternas naturhistoria, utg. 1867-68 (Faksimilutg. Gidlunds 1980)

    C A M Lindman: Nordens Flora som ges ut i faksimil med jämna mellanrum

    T Lagerberg; Vilda växter i Norden, N&K 1937

    E Hultén Vår Svenska flora i färg, 1985 (ISBN 91-7056-226-2)

    Sedan finns Harald Nielsens Laegeplanter i farver 1976, sv övers -79 (ISBN 91-37-06364-2

    Jag vill också rekommendera Matts Bergmarks böcker om nyttoväxter (Lust och Lidande samt Vallört och Vitlök, mfl., som ger lite olika globala exempel.
    Pedagogen svarar