Sådd av gloriosa rotschildiana

Hej!
Jag har fått frön på min klänglilja (gloriosa rotschildiana). Ska jag behandla gröna på något sätt innan sådd för att få bort det röda höljet? (Jag vet att växten är mycket giftig).
Delar gärna med mig av frön.

Kommentarer

  • Hej Inger,

    Ta bort höljet och låt dem dra ett dygn i ljummet vatten och så dem sedan i torvrik jord eller vitmossa, sådjup ca 2 cm. Håll fuktigt och varmt (20-25 grader) så bör de gro inom tre månader., men vissa frön kan vänta upp till 9 mån.

    Du behöver inte vara orolig för giftet (så länge du inte äter växten förstås;-).

    Vi kommer att ha fröbytardagar i vår. Där blir dina frön säkert populära! Håll utkik på vår hemsida.

    Vänligen

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent