Så tomater

Hej,

Jag undrar när man kan börja så tomater och har ni några tips på vad man ska tänka på?

Kommentarer

  • Hej Tore!
    Så tomatfrön ytligt i såjord, dvs mager jord i mitten av april. Håll sådden lagom fuktig tills fröna grott. Flytta då över i ca 10 cm-krukor med planteringsjord. Sänk ner fröplantan så att stjälken hamnar under jord och bara hjärtbladen sticker upp ovanför jordytan. Tryck till runt roten och vattna jorden. Plantan bildar nu fler rötter och får ett stabilt rotsystem. Odla i växthus eller plantera ut när frostrisken är över.
    Anna-Carin Ek/trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent