rundsileshår

Hej! Om man skulle vilja göra en liten studie av rundsileshår i Göteborgs södra skärgård, har ni några förslag på vad som skulle vara möjligt att undersöka? Kan man t ex jämföra med andra växtplatser t ex på fastlandet eller går det att studera miljöpåverkan på något sätt? Har sett att rundsileshår finns på Styrsö, Vinga och Brännö. Kan man göra någon slags undersökning på dessa tre öar? Går det att undersöka vilka växter rundsileshåren trivs tillsammans med? Tacksam för ideér.
Anette

Kommentarer

  • Då skulle jag behöva ställa några motfrågor.
    På vems uppdrag och med vilket syfte ska studien göras?
    Och på vilken nivå: examensarbete, doktorandstudie?
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej!
    Det är ett gymnasiearbete på naturvetenskapliga programmet. Syftet är att lära mer om köttätande växter. Är ofta på Styrsö och där har jag sett rundsileshår. Tycker det är svårt att veta vad man skulle kunna undersöka och skulle vilja få tips från någon som kan mycket om dessa växter.
    Hälsningar Anette

    Anette
  • Hej!
    Syfte är att lära mig mer om sileshår. Går andra året på naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och har börjat skriva på gymnasiearbetet. Men tycker det är svårt att komma på vad man kan undersöka.
    Hälsningar Anette
    Anette
  • Hej Anette,
    vad roligt att du gillar insektsfångande växter! Det finns tre olika arter av sileshår i Sverige Drosera rotundifolia, D. anglica och D. intermedia.
    Utöver sileshår finns även släktena Pinguicula (3 arter) och Utricularia (6 arter) som har insektsfångande blad. De är alla intressanta växter. Det bästa råd jag kan ge dig är att läsa på lite om dessa olika släkten först och hitta något som fascinerar dig och som känns kul att skriva om. Det blir oftast det bästa resultatet om studien drivs av egen nyfikenhet!

    Lycka till!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent