Rotskott på Amerikansk snöflocksträd

Hej. Jag köpte växten Chionanthus virginicus i er butik. Nu har den överlevt två vintrar i Stockholmsområdet ? är fortfarande liten ( 50cm) men verkar satsa rejält i vår med flera rotskott. Är busken rotäkta så jag kan låta skotten växa eller blir det något annat?  Den är grön och fin i övrigt oxå.

Kommentarer

  • Hej

    Arten Chionanthus virginicus är rotskottsskjutande. Eftersom jag inte vet ifall du har en sort av arten (bör stå på etiketten) är det lite svårt att veta MEN om bladen och bladstorleken ser lika ut kan man anta att det är en rotäkta buske du har,

    Varma hälsningar

    Henrik Sjöman

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar. Det låter som om det är en rotäkta växt jag har. Hur kan man se det på etiketten? Bifogar bild på etiketten.

    /Unni
  • I och med att det är arten och inte en namnsort, kan man i princip vara säker på att den är rotäkta.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent