Rosor och pollinatörer

Hej! Jag skriver mitt examensarbete som avslutning på min trädgårdsmästarutbildning och försöker få klarhet i om rosor har nektar. Vid sökning på internet ges varierande svar. Vissa menar att rosor saknar nektar, andra att det finns men i små mängder och andra menar att vissa rosor har nektar. Jag skulle verkligen uppskatta om ni har möjlighet att hjälpa mig med att reda ut detta
Vänliga hälsningar
Camilla Carlsson

Kommentarer

  • Hej Camilla,

    Vi har tyvärr ingen rosen-nektarexpert här. Men helt klart är ju att rosor har typiska bi-blommor med massor av pollen som bina älskar att samla, men nog aldrig besöks av fjärilar, som ju enbart är ute efter nektar.

    Om det sedan finns vissa rosarter som producerar nektar i någon kvantitet ska jag låta vara osagt, men jag kan inte hitta några vetenskapliga artiklar med uppgifter om det vid en snabb sökning.

    Trädgårdsföreningen i Göteborg och Fredriksdal i Helsingborg har fina rossamlingar så kontakta gärna dem så kanske du kan få förstahandsinformation.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent