Rosor

Nyplanterade rosor sedan maj i år 2020.  En del blad är missfärgade och en del har en massa hål. Rosorna är i mitt tycke ganska veka. Ska de klippas ner ganska kraftigt i vår för att få dem kraftigare i fortsättningen?

Kommentarer

  • Hej!
    Rosor får lätt olika sjukdomar som svartfläckssjuka, rost mm. Det är svårt att helt undvika men eftersom svampsjukdomar sprids via sporer är det bra att kratta bort angripna blad som fallit av. Dina plantorna har friska mörkgröna blad vilket tyder på att de är pigga och har tillgång till näring. Ihåligheter är sannolikt ett mindre insektsangrepp av något slag.

    Det är bra att beskära i vår, det gör man varje vår för övrigt. Beskär så att du lämnar kvar 3-5 grenar som har 2-5 "ögon" (tillväxtpunkter). Klipp alltid strax ovanför utgående öga, dvs ett som pekar ut från centrum av plantan.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare