Rosa spinosissima

Hej!

Vi bor i ett hus som byggdes 1965 och i samband med att huset byggdes anlades också en ganska ambitös trädgård. Utmed en av tomtens gränser löper en ungefär 40 m lång häck, som enligt landskapsritningen från -65 består av 120 plantor av Rosa spinosissima. Ragnar Rönnkvist, som lät bygga huset, och trädgården, var aktiv i botaniskas vänner, och rosor var tydligen hans passion, kanske känner ni till honom? Grannhusen ligger hursomhelst relativt tätt inpå, och vi har just fått grannar som tyvärr förstör sin egen trädgård, de sågade bl.a. ned en 10 meter hög Magnolia! Vi vill inte se eländet, och grubblar nu på lösningar! Just nu är rosenhäcken drygt  2 meter hög, vilket är för lågt. Kan en spaljé kanske öka höjden? Kan vi ordna med bästa tänkbara jord och gödsling? Är det alltså möjligt att driva en Rosa spinosissima högre än 2,5 meter, och om det går, hur gör man det?

Kommentarer

  • Hej
    Min åsikt är att det är svårt att hetsa en pimpinellros mer än 2,5 meter - vet inte hur den svara på att tryckas upp mot ett plank/spaljé - blir nog inget naturligt uttryck
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent