Rosa fläckar i gräsmatta.

Hej, det har kommit konstiga rosa-röda fläckar i vår gräsmatta. Det ser trådigt ut och sprider sig. Jag tror att det är någon slags svampangrepp, men är inte säker. Märkte de första fläckarna i augusti ungefär.

Vad kan det vara, och framförallt, vad gör vi åt det? Vad händer om man avvaktar med åtgärd?

Kommentarer

  • Det låter som att din gräsmatta har drabbats  av svampen snömögel, som kan ha rosaaktiga mycel. Den kan uppträda redan på hösten om det är kallt och blött. Svampen motverkas genom att undvika kvävegödsling för sent på sensommaren. Gräset skall kunna gå ner i viloläge istället för att växa vidare. Undvik att angreppet sprider sig och skadar gräsmattan genom att räfsa bort de angripna partierna så det kommer till luft och syre.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare