Ros frön

Hej har fått tag i ros-frön och undrar hur jag sak gör för att lyckas driva upp dessa frön till blommande rosor? Har hört så många olika versioner för att lyckas med detta så det har gjort mig förvirrad.. tacksam om ni kan vägleda mig.. bifogar foton på rosorna. 😀

Kommentarer

  • Det är omöjligt att svara på en sådan fråga utan att veta vilken ros det rör sig om. Med största sannolikhet ger fröna inte alls samma utseende som föräldern på bilderna. I så fall måste de förökas vegetativt genom okulering. Det är med andra ord på samma sätt som med t ex äppelsorter. För övrigt är de flesta rosfrön lätta att gro bara man skötdar dem från fullmogna nypon och ger dem en ordentligt köldperiod, s k stratifiering, efter sådd.

    Vänliga hälsningar
    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent, Botaniska

    P.S. utsäkta att detta svar, pga en ren teknikalitet, inte gått iväg tidigare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent