Rönnbär

Jag har i höst noterat att alla träd saknar rönnbär. Letat på Koön (Marstrand) utan att finna ett enda bär. Är det vanligt? Vad kan det komma sig?  Vart måste man bege sig i händelse av att man vill plocka? Talat med flera andra om detta fenomen och ingen har sett bär i år. Vare sig i Göteborg eller i Kungälvs kommun. Mycket fundersam.

Kommentarer

  • Hej
    Det är inte ovanligt att efter ett rikligt rönnbärsår så blir det en mindre omfattning nästkommande år då rönnen ödslat en massa resurser på en riklig fruktsättning och inte har resurser över för att producera återigen en riklig blomning och därmed en riklig fruktsättning. En annan anledning till en reducerad fruktsättning kan vara att under blomningen hade vi en del riktigt kalla nätter vilket kan förstört blomningen och därmed fruktsättningen
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent