Rönn

Hej! 2019 sattes det ett antal rönnar utanför vår huslänga, längs med Årevägen 11-21 i Vällingby. I år har träden burit frukt och ett träd har jag följt och kajjar det
"2021 Året med rönnen".
Bilden jag skickar är från den 15 okt.. Röda blad, fullt utvecklade röda bärklasar och en förunderlig blomklase i toppen. Har aldrig sett något liknande. Är detta något vanligt förekommande, just på rönn, eller rör det sig om någon genetisk defekt?
Oerhört intresserad, trots mina 90 år, men har ej kunnat hitta någon förklaring.

Kommentarer

  • Hej Björn,
    Det är en sort av Sorbus commixta och det är näst års blomställning som "lurats" igång under hösten. Ingen fara för trädet, men nästa års blomning och fruktsättning påverkas självklart.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent