Rododendron

Hej jag fick tips av Agneta Green att jag kunde fråga om växter här, jag har en rododendron i trädgården som ligger i södra Danmark och jag kan ingenting om dessa surjordsväxter, men den växer villigt i kalkrik lerjord. Min fråga är om det är någon som har en gissning på vad denna skönhet heter, den blommar tidigt och är inte speciellt hög men den kanske inte är så gammal heller. Jag har inte sett ngt speciellt med bladens undersida i alla fall inte nu på hösten. Vänligen Hannu Sarenström

Kommentarer

  • Hej
    Detta är jättesvårt utifrån denna bild att ge ett korrekt och tydligt svar då sortimentet av rododendron med liknande uttryck är många. Skulle jag våga mig på en gissning så skulle det kunna vara sorten ’Gomer Waterer’ - men det skulle kunna vara något annat

    Ledsen att inte kunna ge ett mer detaljerat svar

    /Henrik
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent