Röda utskott på häck

Vad är detta? Bara delar av en lång häck hade dessa röda utskott på bladen.

Kommentarer

  • Hej
    Det är galler och är inget som påverkar växten alltför negativt - brukar vara rikligt vissa år och inget andra. Är det störande kan man plocka bort de mest angripna, annars är det inget att oroa sig för
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Det kan vara på sin plats att tillägga något om vad galler är. Galler är utväxter på växtdelar som kommer sig av att växten är värd för ett djur eller en svamp. Ofta är det angrepp av insekter, men i just det här fallet är det ett litet spindeldjur, lindgallkvalstret. Vid äggläggning orsakar kvalstret en hormonstörning i lindens blad som gör att växten skapar en böld, en utväxt, som blir ett skyddande hem för den lilla parasiten. Angreppen är som sagt oftast harmlösa för växten, även om det kan bli ganska mycket av till exempel lindgallkvalstrens röda "tomteluvor". Ganska snygga tycker jag. Linden tar ingen skada och blir värd för en livaktig biologisk mångfald! Olika galler är ofta artspecifika på olika träd och örter.
    Pedagogen svarar